این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است
پست ویژه
پاپ موزیک ۱رپورتاژرپورتاژ نگاهی اجمالی به موسیقی پاپ در ادوار مختلف

رپورتاژ نگاهی اجمالی به موسیقی پاپ در ادوار مختلف

نگاهی اجمالی به موسیقی پاپ در ادوار مختلف

 

موسیقی پاپ یکی از عامه پسندترین نوع موسیقی است که در میان نسل جوان طرفداران زیادی را دارد. این سبک از موسیقی که ریشه در موسیقی انگلستان و آمریکا دارد، ترکیبی از سبک های مختلف موسیقی است و خود انواع مختلفی نیز دارد. تمایز موسیقی پاپ از موسیقی محلی و کلاسیک و نوع ریتم وآهنگ شادی که نسبت به سایر انواع موسیقی دارد، دلیل اصلی محبوبیت آن در میان جوانان خصوصاً در مراسم جشن و شادی است. در این مقاله قصد داریم تا ضمن بررسی تاریخچه ای از موسیقی پاپ، به نمونه هایی ازموسیقی پاپ مورد پسند کودکان نیز اشاره کنیم، پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

رپورتاژ نگاهی اجمالی به موسیقی پاپ در ادوار مختلف

تلگرام پاپ موزیک 1 اینستاگرام پاپ موزیک 1

ویژگی های موسیقی پاپ

معمولاً موسیقی پاپ را به عنوان موسیقی که هدف از فعالیت در آن کسب سود و جنبه تجاری است، می شناسند؛ زیرا موسیقی کلاسیک را برای قشر فرهیخته جامعه و موسیقی محلی را نوعی موسیقی که تجاری نیست و از دل طبیعت بیرون آمده است، می دانند. به همین دلیل موسیقی پاپ، موسیقی عامه پسندی است که بیشتر به دنبال تجارت و سود است تا هنر. موسیقی پاپ به گونه ای طراحی شده است که هم برای همه شنوندگان جالب است و هم از اعمال سلیقه قشری خاص جلوگیری می کند. ترانه هایی که در موسیقی پاپ دیده می شود، از جمله ترانه هایی هستند که برای مردم عادی جالب بوده و مردم تمایل به خواندن و زمزمه کردن آن را دارند.

سازهای موسیقی پاپ

موسیقی پاپ همانند سایر سبک های موسیقی در طول حیات خود از طیف گسترده ای از سازها استفاده کرده است. علی رغم آن که سازهای مورد استفاده در موسیقی پاپ با موسیقی محلی و کلاسیک متفاوت است اما ساز های مشترکی هم در میان دو سبک موسیقی پاپ و کلاسیک وجود دارد. از جمله سازهایی که بیشترین استفاده را در موسیقی پاپ دارد، گیتار و ویولون است؛ البته پیانو الکتریک نیز از موارد پرکاربرد در این سبک از موسیقی به شمار می آید.

موسیقی و کودکان

موسیقی پاپ در ایران

موسیقی پاپ در صنعت موسیقی ایران با تاخیری چندساله دیده می شود. در زمانی که موسیقی پاپ متولد شد؛ ردپایی از آن در موسیقی کشور دیده نمی شد و شاید بتوان زمان اوج و شکوفایی و گسترش آن در کشورهای اروپایی را سرآغاز تولد این سبک از موسیقی در کشور خودمان بدانیم. علی رغم این تاخیر چندساله که نزدیک به یک دهه می شود، موسیقی پاپ توانسته است که جایگاه خوبی در جامعه ایرانی پیدا کرده و به سرعت گسترش پیدا کند و حتی بتواند در میان خوانندگان سنتی و کلاسیک جایی برای خود فراهم کند. تاریخچه موسیقی پاپ در ایران را می توان به دو دوره تقسیم کرد که در دو مقطع زمانی گوناگون به فعالیت پرداخته که در ادامه به آن می پردازیم.

دوره اول موسیقی پاپ در ایران

موسیقی پاپ در ایران پس از روی کارآمدن رادیو و استفاده از آن، به سرعت گسترش پیدا کرده است. قبل از آن موسیقی در ایران در اختیار سبک کلاسیک بوده و بیشترین استفاده از آن نیز در اختیار طبقه ای خاص از جامعه بوده است. دوره اول موسیقی پاپ ایران به قبل از سال 1357 باز می گردد. در این دوره، شروع موسیقی پاپ در ایران را می توان با آثار خوانندگی اشخاصی همچون ویگن در ایران ببینیم. ویگن تقریباً اولین کسی است که در ایران گیتار را در موسیقی پاپ مورد استفاده قرار داد و به عنوان سلطان جاز ایران معروف گردید. بعد از ویگن خوانندگان دیگری نیز به این سبک از موسیقی روی آوردند و موسیقی پاپ به سرعت در میان مردم مورد استقبال قرار گرفت.

دوره دوم موسیقی پاپ در ایران

پس از سال 1357، موسیقی پاپ در ایران دستخوش تغییرات زیادی شد. در این دوره بخش زیادی از موسیقی پاپ ایران دچار سکون شد؛ به طوری که بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ به خارج از کشور مهاجرت کرده و یا به تغییر سبک موسیقیایی خود پرداختند. تقریباً پس از یک دوره طولانی از مسکوت ماندن موسیقی پاپ در ایران، این نوع سبک از موسیقی مجدداً رونق گرفت و به سرعت جایگاه بالایی را در میان جوانان پیدا کرد.

علی رغم شروع دوباره موسیقی پاپ در ایران اما همچنان این نوع سبک از موسیقی در چارچوبی منظم و قانونمند در حال ارائه آثار خود به نسلی بود که خواهان شنیدن هرچه بیشتر آن بودند. از این رو همزمان با گسترش اینترنت و تکنولوژی های جدید، خوانندگان مختلفی در موسیقی پاپ ظهور کردند که با خروج از مدارهای پیش بینی شده، به دنبال ارائه سبک های جدید موسیقی پاپ و جلب جوانان به خود بودند.

خوانندگان موسیقی پاپ ایران

پس از تحول و دگرگونی در ساختار موسیقی کشور از دهه 80، خوانندگان زیادی وارد عرصه موسیقی با سبک نوین خود شدند. با کم شدن فشارهای وارده بر موسیقی و مورد حمایت قرار گرفتن خوانندگان، جامعه کم کم شاهد حضور خوانندگانی در عرصه موسیقی کشور شد و خوانندگان توانستند با قرار گرفتن در چارچوب های مقرر، آثار ماندگاری از خود بر جای بگذارند. نکته جالب در این تحول، هم سو شدن خوانندگان سبک های کلاسیک و سنتی با موج جدید موسیقی است که توانستند آثاری ارزشمند حتی در زمینه مذهبی را برای مخاطبین خود منتشر کنند.

موسیقی پاپ برای کودکان

موسیقی پاپ و کودکان

شعر و موسیقی درحوزه کودکان همانند سایر حوزه ها از تحول ایجاد شده در موسیقی بهره مند است. شاید بیشترین تاثیر موسیقی پاپ در حوزه کودک در زمینه اشعار و آهنگ های کودکانه ای بوده که برای کودکان و سرگرمی های آن ها خوانده شده است. علاقه ای که کودکان به موسیقی و آهنگ های شاد کودکانه دارند؛ آن ها را مخاطبین خوبی برای سبک جدید موسیقی کرده است.

کودکان ارتباط نزدیکی با قالب و صنایع ادبی ندارند و هرچه اشعار ساده و عامیانه تری بشنوند، ارتباط معنادارتری با آن برقرار می کنند؛ لذا خوب است بدانیم که در موسیقی و آهنگ نیز کودکان خارج از چارچوب های خشک و سنتی بهتر می توانند احساسات خود را نشان دهند. این در حالی است که در حوزه کودک، شعر و موسیقی از جمله ابزارهای کاربردی در زمینه آموزش و یادگیری است و توجه و در نظر گرفتن علاقه و سلیقه کودکان کمک زیادی را به فعالان در این زمینه خواهد کرد.

موسیقی همسفر کودکان در مسیر زندگی است

در دنیای کودکان موسیقی به معنای بازی و شادی کردن کودکان است. برای کودکان آهنگ و موسیقی شاد یعنی هیجان و زندگی که با آن خوشحالی و لذت فراوانی را تجربه می کنند. کودکان از خردسالی با موسیقی آشنا هستند و حتی می توان آشنایی آن ها با موسیقی و آهنگ را به قبل از متولد شدن آن ها مرتبط بدانیم. زمانی که کودک در رحم مادر است، با صدای مادر خود آشنا می شود که با او حرف می زند و حتی برای او آواز می خواند. پس از تولد همچنان این مادر است که او را با لالایی صوتی و یا خواندن لالایی کودکانه، با دنیای شعر و موسیقی آشنا می کند. کودکان با بزرگ شدن شناخت بیشتری از موسیقی پیدا می کنند و مفهوم موسیقی برای آن ها متفاوت می شود. این تغییر نگرش آن ها در استفاده از انواع مختلف موسیقی تاثیرگذار است؛ آنها رفته رفته سبک مورد  علاقه خود را بری شنیدن یا فعالیت پیدا می کنند.

شاید کودکان در دوران کودکی از سبک های موسیقی اطلاعی نداشته باشند و تنها آن سبک کودکانه ای را که در یک قصه صوتی و یا یک لالایی کودکانه صوتی می شنوند، به عنوان موسیقی بدانند اما با بزرگ تر شدن سبک های جدیدتر را درک می کنند. سلیقه و علاقه کودکان به سبک های مختلف موسیقی از جمله موسیقی پاپ، می تواند از همان دوران کودکی شکل بگیرد. البته که نقش شما به عنوان والدین کودک در آشنایی کودکتان با علم زیبای موسیقی غیر قابل انکار است.

  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
  • رپورتاژ
  • 0 نظر
  • 127 بازدید

نظرات کاربران

نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
پاپ موزیک ۱
آهنگ جدید
پاپ موزیک ۱
00:00 / 00:00