این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است
پست ویژه
پاپ موزیک ۱تک آهنگ ، رپورتاژتأثیر موسیقی بر سلامت مغز و روان

تأثیر موسیقی بر سلامت مغز و روان

تأثیر موسیقی بر سلامت مغز و روان

موسیقی یکی از مهم‌ ترین و جذاب‌ترین هنر‌های انسانی است به طوری که در رتبه‌ بندی هنر نیز آن را هنر اول معرفی کرده‌اند. صرفاً هرچیزی که بتوان با گوش شنید و با روح آن را لمس کرد هنر موسیقی است. این هنر قدمتی دیرینه دارد. در اسلام داوود نبی را مبتکر هنر موسیقی و در تاریخ فیثاغورث که اولین تار را ساخت مبتکر این هنر مهم می‌دانند. اما بدیهی است که تاریخچه موسیقی به خیلی قبل‌تر برمیگردد، زمانی که انسان‌های اولیه با دمیدن در شاخ جانوران اصوات خاصی را تولید می‌کرده‌اند.تأثیر موسیقی بر سلامت مغز و روان

تلگرام پاپ موزیک 1 اینستاگرام پاپ موزیک 1

ارتباط موسیقی و ایجاد حس سرخوشی در انسان

موسیقی سبک‌های مختلفی دارد که هرکدام به نوعی در انسان حس خاصی را پدیدار می‌کنند، اما همگی آن‌ها به نوعی حس لذت را به شنونده منتقل می‌کنند.
علاوه بر ایجاد حس لذت، تأثیر موسیقی بر سلامت مغز و روان نباید نادیده گرفته شود. طبق تحقیقات به دست آمده موسیقی به طور معجزه آسایی توانایی بهبود و ایجاد تغییرات بزرگی مثل جوانسازی مغز، افزایش خلاقیت، افزایش یادگیری، کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب و… در عملکرد مغز و روان انسان دارد. دانشمندان معتقدند برای تقویت مغز باید به موسیقی گوش داد.
گوش دادن به موسیقی در زمان حال کار بسیار راحتی است و افراد به راحتی بدون نیاز به امکانات خاصی می‌توانند در هر لحظه و هر جا به موسیقی مورد علاقه‌شان گوش دهند. این کار در گذشته کمی چالش برانگیز بود چراکه تنها با دستگاه‌های بزرگ و صفحات گرد بزرگ امکان گوش دادن به موسیقی فراهم بود.
فرقی نمی‌کند تنها شنونده باشید یا خودتان موسیقی را تولید کنید، به هرحال موسیقی تأثیر مثبت خودش را بر مغز شما به جا می‌گذارد. پیشنهاد می‌کنم اگر خواننده هستید به سایت پرشین بیکلام سر بزنید و از آرشیو فوق‌العاده این سایت برای خلق آثار با صدای خودتان لذت ببرید.

نقل قول از وب سایت فیتامین؛ تقریباً هر شکلی از فعالیت بدنی می‌تواند به عنوان یک کاهش‌دهنده استرس عمل کند. احتیاجی نیست ورزشکار شوید، فقط کافی است از سکون خارج شوید و فعالیت داشته باشید

ارتباط موسیقی و ایجاد حس سرخوشی در انسان

عملکرد موسیقی بر مغز

نحوه عملکرد موسیقی بر مغز اینگونه است که ابتدا ارتعاشات صوتی به پرده گوش رسیده و در آنجا به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود، این سیگنال از طریق عصب‌های موجود در آن بخش به ساقه مغز می‌رسند و در آنجا موسیقی توسط شنونده درک می‌شود. از آنجایی که ماهیت موسیقی ریاضی است، بدن ما بدون آنکه ما متوجه شویم برای درک موسیقی محاسباتی را انجام می‌دهد.
هرچند که شنیدن موسیقی تأثیر زیادی بر مغز می‌گذارد اما یادگرفتن و تولید موسیقی تأثیر بیشتری بر مغز افراد دارد، چراکه ایجاد آن نیازمند هماهنگی زیاد دو طرف مغز و اعضای بدن است. درک ریتم و ایجاد هماهنگی بین نت‌ها کمی چالش برانگیز است اما ایجاد این هماهنگی به تقویت مغز کمک زیادی می‌کند.
خوانندگان باید دقیقاً روی ریتم و ضرب ایجاد شده توسط موسیقی زمینه آواز خود را بخوانند و نوازندگان باید با رعایت نکاتی مثل ارزش زمانی هر نت، ریتم و تمپو موسیقی را خلق کنند. یکی از تمرین‌های خوب برای تقویت هنر موسیقی و جوان نگه داشتن مغز، خواندن آواز بر موسیقی بیکلام است که مجموعه پرشین بیکلام ۱۵۰۰ آهنگ بیکلام را جهت استفاده هنرمندان و هنر دوستان عزیز تنظیم کرده.

گوش دادن به موسیقی به‌خصوص یک آهنگ جدید مغز را به چالش می‌کشد. ممکن است در ابتدا احساس خوشایندی نداشته باشد، اما این ناآشنایی مغز را مجبور می‌کند تا برای درک صدای جدید تلاش کند.

بهبود هوش کلامی با موسیقی

هماهنظور که گفته شد علاوه بر شنیدن موسیقی، یادگیری و نواختن موسیقی نیز اثر زیادی بر مغز می‌گذارد. فراگرفتن یک ساز می‌تواند باعث افزایش هوش کلامی و IQ شود. نواختن ساز و خواندن آواز می‌تواند باعث ایجاد هماهنگی دو نیم کره مغز با هم، هماهنگی و فعالیت بیشتر اعضای بدن و فعالیت بیشتر مغز شود.

تقویت حافظه با گوش دادن به موسیقی

یکی از مهم‌ ترین تأثیرات مثبت موسیقی بر مغز، تقویت حافظه است. افراد با شنیدن موسیقی تلاش می‌کنند تا اشعار آن را به خاطر بسپارند، این کار باعث تقویت کارایی ذهن شده و کمک بسیاری به رشد مغز می‌کند. حفظ کردن موسیقی و یادآوری آن باعث یادآوری خاطرات نیز می‌شود. هنگامی که یک آهنگ را حفظ می‌کنید، تنها شعر آن در ذهن ثبت نمی‌شود بلکه احساسات، تجربه‌ها و حس و حال آن لحظه نیز در ذهن ثبت شده و در گذر زمان با یادآوری موسیقی خاطرات و حس و حال آن لحظه زنده می‌شود.

تقویت حافظه با گوش دادن به موسیقی

تأثیر سبک‌های مختلف موسیقی بر مغز

هر فرد با توجه به روحیه و عواطفی که دارد به سبک خاصی موسیقی علاقه‌مند است. به طور کلی شنیدن موسیقی موردعلاقه تأثیرات مثبتی بر ذهن دارد اما هر سبکی دارای مزایای خاص خود نیز است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

موسیقی سنتی و کلاسیک

این نوع موسیقی منجر به افزایش تمرکز، آرامش و بهبود مهارت‌های شناختی می‌شود.

موسیقی متال:

موسیقی متال احساسات اجتماعی و هویتی را در فرد پدید می‌آورد.

موسیقی رپ:

سبک رپ دارای انرژی زیادی بوده و معمولاً باعث افزایش تحرک می‌شوند.

موسیقی حماسی:

این نوع موسیقی با حس غرور همراه بوده و هنگام شنیدن آن معمولاً حس وطن دوستی را به شنونده می‌دهد.
در سایت پرشین بیکلام می‌توانید سبک‌های مختلف موسیقی را به شکل بیکلام گوش دهید.

تأثیر موسیقی روی قسمت‌های مختلف مغز

شاید شما موسیقی را تنها برای سرگرمی و حس خوب گوش دهید اما باید بدانید این عمل ناخواسته تأثیرات مثبت زیادی را بر بخش‌های مختلف مغز برجا می‌گذارد. شنیدن و یا فراگیری موسیقی اثرات مثبتی بر بخش‌های مختلف مغز می‌گذارند که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

تأثیر موسیقی روی قسمت‌های مختلف مغز

پردازش شنوایی:

یادگیری موسیقی می‌تواند باعث رشد این بخش شوند. با شنیدن آوا و اصوات مختلف و تمرکز بر آن‌ها بخشی در مغز که مربوط به پردازش شنوایی است تغییر کرده و افراد پس از مدتی می‌توانند به راحتی تغییرات صدا در فرکانس‌های مختلف را تشخیص دهند.

گفتاری:

بخش گفتاری در مغز ارتباط زیادی به بخش شنیداری داد. حتماً می‌دانید افرادی که در شنوایی خود دچار مشکل هستند، در گفتار نیز مشکلاتی دارند. با شنیدن موسیقی می‌توان بخش شنیداری را تقویت کرد که این عمل ناخواسته روی بخش گفتاری نیز اثر گذاشته و آن را هم تقویت می‌کند.

کنترل بر عضلات:

شنیدن و یادگیری موسیقی باعث افزایش فعالیت نورون‌های مغز می‌شود. افزایش فعالیت نورون‌های مغز تأثیر بسیاری بر افزایش سرعت تحرک و کنترل بیشتر ذهن بر عضلات می‌گذارد. نوازندگی ساز‌های مختلف نیز نیازمند ایجاد هماهنگی مناسب بین عضلات است به همین دلیل یادگیری موسیقی نیز تأثیر بسیاری بر تقویت مغز و کارکرد مثبت مغز بر عضلات دارد. خواندن آواز روی موسیقی بیکلام نیز اثرات مثبت زیادی روی دو نیم کره و مغز و هماهنگی عضلات می‌گذارد. برای انجام این کار می‌توانید از سایت پرشین بیکلام استفاده کنید.

تقویت هوش اجتماعی و هوش هیجانی:

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که در طول روز بیشتر به موسیقی گوش می‌دهند بیشتر از سایر افراد توانایی مدیریت و کنترل احساسات و عواطف خود را دارند.

تأثیر موسیقی بر سلامت مغز و روان

جمع‌ بندی:

به طور کلی، موسیقی می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت مغز و روان انسان داشته باشد شنیدن و یادگیری آن تأثیر مثبتی بر ذهن، جسم و روح می‌گذارد. توصیه می‌شود برای بهبود کیفیت زندگی خود، روزانه زمانی را به گوش دادن یا یادگیری موسیقی اختصاص داده تا در مدت کوتاهی از اثر فوق‌ العاده آن شگفت‌زده شوید.

  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
  • تک آهنگ , رپورتاژ
  • 0 نظر
  • 32 بازدید

نظرات کاربران

نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
پاپ موزیک ۱
آهنگ جدید
پاپ موزیک ۱
00:00 / 00:00